Assalamualaikum dan selamat datang ke tristop
Anda dipersilakan untuk baca bismillah sebelum baca kandungan dalam blog ni!!

February 15, 2011

Maulidur Rasul

15 Februari 2011, masyarakat Islam di Malaysia sekali lagi menyambut Maulidur Rasul atau hari kelahiran rasul junjungan, Muhammad s.a.w. Rasulullah dilahirkan atas muka bumi ini sebagai pembawa rahmat ke seluruh alam. TEMA KEBANGSAAN 2011 “1 MALAYSIA 1 UMMAH” yang bertujuan menyeru umat Islam untuk bersatu dengan menyayangi agama, bangsa dan negara di samping menanam azam bagi melahirkan satu ummah yang mampu membawa kedamaian dan keadilan berpaksikan kepada al-Quran dan sunah. (ayat kt atas ni ak tiru jek, huhuJ...) 

Masyarakat Islam di Malaysia seperti tahun-tahun sebelumnya macam biasa la, berarak keliling jalan raya sambil bawak banner dan berselawat ke atas baginda Rasulullah. Ada gak ceramah agama, nasyid dan sebagainya yang dianjurkan oleh kerajaan kita ni sebagai cara nak tunjuk cinta kepada Rasulullah. Bagus tol diorang ni kan. Korang jangan salah sangka lak, orang yang duk blakang-blakang dalam barisan perarakan tu bukannye berborak kosong, tapi diorang tengah cerita tentang Rasulullah dan camne nak sebarkan syiar Islam nih! (husnu zonJ).

Tapi ada lak suara-suara merdu yang kata sambut maulidur rasul ni bid’ah sebab nabi tak buat. Entah la mystery pon tak jelas pasal ni. Korang leh la rujuk mana-mana orang yang lebih arif yer(ataupon bagi komen kat bawah ni kalau korang tau).

Mesti korang ada terpikir gak yang diorang duk berarak sambil bawak benner tu ape kejadahnya kn.. apa la motif nye ye dak.. haha korang jangan la cakap camtu lak, sekurang-kurangnya diorang ingat gak kat nabi walau pon sehari daripada tak ingat langsung, yer dak??... kira ok la tu. Tapi apa-apa pon, semangat yang diorang tunjukkan memang dikagumi.. J

*catatan/misteri: tapi jangan lupa lak letak banner tanda cinta pada Rasulullah dalam hati kita, sebab cinta pada Rasulullah ni bukan saje ditunjukkan di jalan raya, tapi dengan mengamalkan sunnah baginda... J


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...